dilluns, 11 de novembre del 2013

CATAC-IAC DEMANDA FORESTAL CATALANA, S.A I COMITÈ D'EMPRESA INTERCENTRES

El Comitè d'empresa de Forestal Catalana informa als treballadors que el sindicat CATAC-IAC s'ha personat com a demandant contra Forestal Catalana, S.A. i el Comitè d'empresa Intercentres. La demanda ha estat interposada a la sala 53/2013 de la Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya sol·licitant-se que es declari nul o subsidiàriament no ajustada a dret la decisió de Forestal Catalana, S.A. d'acomiadament col·lectiu, mitjançant l'Expedient de Regulació d'Ocupació que van acordar la direcció de l'empresa i el Comitè d'empresa Intercentres, amb el recolzament de la majoria dels treballadors segons referèndum, en data 12 de juliol de 2013.

La demanda al Comitè d'empresa Intercentres és una qüestió de forma que ve condicionada per la normativa legal respecte als processos d'acomiadament col·lectiu, segons la qual, en una denúncia contra la part empresarial, en un procés d'acomiadament col·lectiu que la representació dels treballadors ha subscrit, aquesta part no pot quedar al marge del procés judicial, considerant-se que també és partícip en la responsabilitat del procés de l'ERO, juntament amb la representació de l'empresa.

La demanda presentada pel sindicat CATAC-IAC, el qual té representació al Comitè d'empresa Intercentres mitjançant un delegat sindical, sent 3 els representants d'aquest sindicat al conjunt del Comitè d'empresa, té com a objectiu que la resolució judicial declari nul el procediment de l'ERO pels següents motius:
  1. Disconformitat en la consideració i el tractament de Forestal Catalana, S.A en el procés de l'ERO com una empresa privada, obviant-se la qualitat d'Administració Pública que l'Article 3 de la Llei de Contractes amb el Sector Públic atorga a Forestal Catalana, S.A. 
  2. Segons la demanda, l'erroni enquadrament de Forestal Catalana, S.A. com a simple empresa que forma part de l'anomenat Sector Públic, però no amb la consideració d'Administració Pública porta a una incorrecta aplicació del procediment general establert en el Títol I del Reial Decret 1483/2012, i a diferents conseqüències que desembocarien en un supòsit d'arbitrarietat i per tant la selecció dels treballadors afectats seria nul·la.
  3. Disconformitat en la selecció efectuada dels treballadors afectats en l'acomiadament col·lectiu, al·legant que no consta en el citat procediment d'acomiadament col·lectiu, una avaluació de tots els treballadors, fet que suposa incomplir el principi constitucional d'igualtat, i situant el resultat en arbitrari, el qual seria suficient per declarar la nul·litat del procediment.
  4. No presentació per part de l'empresa de la documentació preceptiva en el procés de l'ERO.
  5. Manca d'acreditació suficient per part de Forestal Catalana, S.A. de motius econòmics que justifiquin l'acomiadament col·lectiu. Segons la demanda "en cap cas es pot parlar d'insuficiència pressupostària sobrevinguda quan es tracti d'una disminució continuada dels imports pressupostats i aprovats, i per tant no es pot considerar que s'estigui davant d'un supòsit d'insuficiència pressupostària sobrevinguda, sinó davant d'una disminució persistent, volguda i així aprovada per la pròpia empresa i el Departament de la Generalitat, els pressupostos dels quals depèn. S'entén doncs que la disminució continuada dels imports pressupostats de Forestal Catalana, S.A. seria el resultat de la decisió política del Govern de la Generalitat i dels pressupostos elaborats durant l'any anterior a l'exercici corresponent i aprovats pel Parlament abans d'iniciar-se l'exercici pressupostat.
Resumit, en aquests termes, és com es va presentar la demanda per part del sindicat CATAC-IAC, la qual comporta una citació a les parts demandades, Forestal Catalana, S.A. i Comitè d'empresa Intercentres, per tal que compareguin el proper dimarts, dia 12 de novembre amb els mitjans de prova dels quals intentin valdre's.

Tanmateix, el Comitè d'empresa Intercentres ha declinat comparèixer a l'esmentada citació perquè dóna suport a la demanda presentada pel sindicat CATAC-IAC, ja que comparteix amb ell el desig de que la demanda prosperi i la futura sentència permeti la declaració de nul·litat de l'ERO, i la consegüent readmissió dels treballadors acomiadats en el procés.

Tot i que el Comitè d'empresa Intercentres dóna tot el seu suport al sindicat CATAC-IAC en aquest procés judicial, també considerem necessari remarcar que es va entrar en la negociació de l'ERO amb la representació empresarial des del principi,  perquè tant l'assessorament rebut pels sindicats com la confirmació de la inspectora de treball, deia que era totalment legal i s'havia de començar el període de consultes.