dimecres, 27 de juliol del 2011

Posicionament davant dels acomiadaments i la resta de mesures

Davant les mesures de retallada de la despesa en personal, anunciades pel Conseller-Delegat a la reunió mantinguda el passat 19 de juliol, el Comitè d’Empresa Intercentres, com a representació legítima dels treballadors i treballadores de Forestal Catalana, SA, efectua les següents

MANIFESTACIONS

Primer.- La reducció de 22 places de plantilla (anomenada eufemísticament “reestructuració”), amb data 31 de juliol, és una mesura radical i desproporcionada. No es justifica per causes econòmiques (no se’ns ha presentat cap estudi econòmic de l’impacte de la mesura sobre l’economia de l’empresa, no hi ha cap pla ni estratègia de viabilitat, no coneixem el detall de les encomanes de la DG de Medi Natural i Biodiversitat i la resta d’unitats de la Generalitat). I tampoc es justifica per causes organitzatives (no se’ns ha plantejat cap nou organigrama on quedi expressada la necessitat de reduir plantilla per aquesta “reorganització”).

Segon.- La decisió unilateral de la Direcció, sense deixar cap opció al Comitè d’Empresa a plantejar alternatives abans de la rescissió de contractes, tanca les vies de diàleg, negociació i acord amb els representants dels treballadors. No és la millor forma de treballar amb confiança. Confiança reiterada per aquest Comitè quan, fa poques setmanes, la Direcció va vulnerar il·legalment el procediment de contractació i es va acordar no denunciar-ho legalment amb el compromís de mantenir el diàleg per garantir la continuïtat de l’empresa.

Tercer.- Fer efectius aquests acomiadaments a finals de juliol, en plenes vacances d’estiu, i en un moment en què és impossible trobar feina suposa un trauma encara més gran, i una condemna per aquestes persones a quedar-se a l’atur en un moment crític. Pagar-los únicament 20 dies per any treballat, com a acomiadaments “objectius” suposa una forma de maltractament indigne del sector públic, i una injustícia per a persones que han donat el millor de si mateixes durant anys a aquesta empresa.

Quart.- La llista d’acomiadaments, mantinguda en secret, s’ha elaborat sense cap criteri objectiu. O l’empresa no ens els vol facilitar. En tot cas, els treballadors consideren que les causes i raons per a la llista són totalment discrecionals i arbitràries.

Cinquè.- Existeixen moltes maneres de reduir les despeses de personal abans d’acomiadar treballadors/es. El Comitè Intercentres, ha analitzat aquestes possibilitats i desitja plantejar-les a la Direcció de l’Empresa, amb la petició que les estudiï i avaluï amb ànim de reconsiderar els acomiadaments anunciats:

  1. Fomentar prejubilacions de treballadors en edat per sobre dels 60 anys.

A l’empresa hi ha persones que per edat poden demanar la prejubilació, i per a les quals l’empresa podria complementar la jubilació amb un cost molt baix. Hi surt guanyant el treballador i l’empresa.

  1. Oferir baixes voluntàries incentivades a persones que ho desitgin.

Hi ha persones que poden tenir altres possibles feines i que acceptessin una baixa amb un incentiu econòmic, o bé que acceptessin voluntàriament marxar durant un o dos anys amb la reserva de plaça.

  1. Redistribuir adequadament personal entre els diferents llocs de treball / col·lectius (entre encomanes, entre estructura i encomanes, etc)

Hi ha unitats amb excés de personal i altres amb dèficit. Es poden proposar canvis voluntaris a persones per a cobrir aquestes necessitats.

  1. Regularitzar els “complements de millora voluntària”

El Complement de “Millora Voluntària” és un concepte irregular, que està fora de Conveni. Recull alguns conceptes salarials que haurien de ser complements objectius (perillositat, responsabilitat, comandament, disponibilitat, etc.), però també recull millores salarials arbitràries i injustificades, en algun cas.

Per això, el Comitè ha vingut reclamant des de fa anys (a l’anterior direcció i també a la nova), que es faci d’una vegada la Relació de Llocs de Treball, i que es creï una estructura salarial adequada a l’empresa. D’aquesta manera, tothom cobraria el que correspon al lloc de treball i no hi hauria la possibilitat de salaris injustificadament elevats o reduïts.

Quan es faci això, s’ajustaran alguns salaris excessius amb l’estalvi corresponent per a l’empresa.

  1. Eliminar els “bonus” atorgats arbitràriament i sense justificar

Tenim constància que els últims anys s’han estat pagant uns “bonus” a alguns càrrecs, sense cap justificació objectiva. Cal que la nova direcció elimini aquestes pràctiques irregulars i que redueixen el pressupost de personal.

  1. Reclamar els diners gestionats irregularment per l’anterior equip directiu

Hi ha diferents gestions fetes per l’anterior direcció que han significat pèrdues econòmiques per a l’empresa, ja sigui per contractes amb altres institucions o per pagaments irregulars als mateixos directius. Cal reclamar aquests diners.

  1. Fer un control estricte dels vehicles i mitjans de l’empresa

Evitant el mal ús dels mitjans propis de l’empresa, que generen una despesa injustificada.

Sisè.- Per últim, des del Comitè s’ha manifestat sempre la predisposició a col·laborar en la gestió de l’empresa. En diferents moments s’han assolit acords per al procediment de contractació, per a la distribució objectiva del complement de productivitat, per a la formació, etc. Els acomiadaments trenquen aquest treball conjunt amb l’empresa. Si la direcció vol, es pot redreçar la situació i mantenir un bon diàleg i acords. Però si la orientació de la nova Direcció de l’Empresa és prendre decisions unilaterals dràstiques i radicals, serà impossible que es mantingui aquest clima de confiança amb l’empresa, i augmentarà el malestar de tota la plantilla.


Comitè d’Empresa Intercentres

Barcelona, juliol de 2011